Existuje veľa metrík, ktoré môžete sledovať pomocou analytických nástrojov. Týchto päť je však skvelým začiatkom. Začnime s vašimi všeobecnými údajmi o návštevníkoch webstránok.
Celková návštevnosť
Keď hovoríme o návštevnosti na webstránke, máme na mysli počet návštev, ktoré vaša stránka navštívi za konkrétne časové obdobie. Toto číslo je významné, pretože informuje, či sa vášmu stránke venuje pozornosť, ktorú si zaslúži.
Povedzme, že získate okolo 50 návštevníkov denne. To je nízke číslo, ak váš web funguje už rok. Je však slušné, ak ste si pred mesiacom založili obchod. Inými slovami, je nielen dôležité sledovať návštevnosť ale aj ako sa vyvíja.
V ideálnom prípade sa vaše čísla budú zvyšovať s pribúdajúcimi rokmi. Ak vaša prevádzka časom stagnuje alebo klesá, znamená to, že nerobíte niečo správne. Vo väčšine prípadov to môže byť spôsobené problémami s optimalizáciou vyhľadávacieho modulu (SEO), takže je vždy dobré začať.
Miera odchodovosti
Keď niekto navštívi váš web a odíde bez zobrazenia druhej stránky, hovoríme tomu „okamžitý odchod“. Percento týchto návštev, ktoré získate, merané na základe vašej celkovej návštevnosti, tvorí vašu mieru okamžitých odchodov.
Táto metrika je dôležitá, pretože vás informuje, či máte na svojom webe nejaké problémy s použiteľnosťou. Medzi najčastejšie príčiny vysokej miery okamžitých odchodov patria:
Dlhé doba načítania
Neprehľadná navigácia
Neatraktívny dizajn
Priemerná miera okamžitých odchodov je pre väčšinu webových stránok niekde medzi 20 a 70% (nižšia je lepšia). Spravidla však platí, že ak je vaša miera okamžitých odchodov vyššia ako 30%, mali by ste sa podrobne zaoberať možnými príčinami, ktoré sme spomenuli vyššie.
Miera okamžitých odchodov však veľmi závisí od toho, aký obsah poskytuje váš web a čo hľadajú používatelia, takže nie vždy platí, že miera odchodovosti prekračujúca 30% znamená to že sa vašim webom niečo nie je v poriadku.
Zdroj návštevnosti
Vo väčšine prípadov nájdu noví návštevníci vaše webové stránky pomocou odkazov namiesto zadania adresy URL. Stránky, ktoré odkazujú na váš web, sú vaše zdroje návštevnosti. Spravidla ich môžeme rozdeliť do štyroch kategórií: Vyhľadávače Odkazy z iných stránok Návštevy z e-mailových kampaní Odkazy zo sociálnych médií Spravidla sa sústredíte na všetky zdroje návštevnosti. Primárnym zameraním však zvyčajne budú vyhľadávače, pretože majú potenciál priniesť najviac relevantnej návštevnosti. Ešte dôležitejšie je, že ak je váš web vo výsledkoch vyhľadávania hodnotený vysoko je jednoduchšie získať odkazy z iných webov, pretože to zvýši vašu dôveryhodnosť. Pomocou nástrojov webovej analýzy môžete ľahko monitorovať svoje zdroje návštevnosti a podľa toho upraviť svoju stratégiu. Napríklad ak nemáte vysokú návštevnosť z vyhľadávačov viete, že je potrebné opraviť svoju stratégiu kľúčových slov.
Desktopy vs mobilná návštevnosť
Nie je žiadnym prekvapením, že návštevnosť z mobilov je v súčasnosti osvojená mnohými návštevníkmi webu. Až tak veľmi že táto predčila návštevnosť z pevných zariadení, čo znamená, že je nevyhnutné, aby vaše webové stránky ponúkali vynikajúci mobilný zážitok. Pomocou analytických nástrojov môžete sledovať, aké percento používateľov navštevuje vaše stránky prostredníctvom prehliadačov pre počítače alebo mobilné zariadenia. Je to jednoduchá metrika, ktorá vám ukáže, kam zamerať svoje úsilie pri webovej analytike. Aj keď váš web zaznamenáva viac návštev z počítačov ako mobilných zariadení, odporúčame vám sústrediť sa na optimalizáciu jeho mobilného zážitku. Prístup vo webdizajne mobile-first sa z dlhodobého hľadiska vypláca.
Noví a vracajúci sa návštevníci
V ideálnom prípade chcete, aby sa ľudia neustále vracali na vaše webstránky. Týmto používateľom hovoríme „opakovaní návštevníci“ (a sú najlepší!). Môžete ich považovať za svoje hlavné publikum. Existujú rôzne názory na ideálnu mieru návratnosti používateľov. Podľa našich skúseností, ak sa vaša opakujúca návštevnosť pohybuje okolo 30% z celkového počtu, ste na tom dobre. Ak je však nižšia ako 20%, znamená to, že váš web nie je taký pútavý, ako by mohol byť. Môže to byť spôsobené problémami s použiteľnosťou – napríklad problémami, ktoré ovplyvňujú vašu mieru okamžitých odchodov – alebo vašou obsahovou stratégiou. V každom prípade je to dôvod, aby ste sa dôkladne pozreli na svoj web a prišli na to, ako ho môžete vylepšiť.