Rok 2020 bol pre mnohých náročným rokom. Elektronický obchod zároveň rástol ako nikdy predtým. Čo sa udialo v roku 2020? 6% firiem výnosy z elektronického obchodu sa počas lockdownov znížili. Zdá sa, že väčšina obchodníkov zaznamenala nárast svojich online tržieb počas globálnych lockdownov na jar 2020. Podľa prieskumu 90% spoločností zaznamenalo aspoň trochu zvýšenie ich online predaja, pričom 50 percent respondentov tvrdilo, že ich rast vzrástol o viac 100 percent. Napriek tomu 6% firiem uvádza, že ich výnosy z elektronického obchodu sa počas lockdownu znížili. Po ukončení lockdownu začali mnohí spotrebitelia opäť nakupovať v kamenných predajniach. Napriek tomu 86% z oslovených firiem tvrdí, že ich príjmy z online predaja sa zvýšili a iba 4% uviedlo, že sa tržby znížili.
Zisková marža sa zvýšila o 38%
Generovanie online predaja je jedna vec, celá situácia ohľadom Covid-19 viedla k prerušeniu dodávateľských reťazcov, k slabému zákazníckemu servisu a ďalším. To priamo ovplyvnilo ziskovú maržu z online predaja. Zdá sa, že u 38% firiem v oblasti E-commerce rástla ich zisková marža online počas globálnych lockdownov, zatiaľ čo u podobného percenta (40%) bola situácia približne rovnaká. Iba 15% tvrdilo, že sa sa online predaj znížil.
Vplyv na ľudské zdroje
Pandémia samozrejme viedla aj k niektorým zmenám v obsadenosti pracovnou silou. Asi 44% uviedlo, že musia premiestniť personál, zatiaľ čo 3% firiem prijímalo ďalších pracovníkov. Druhou stranou mince je, že 26% muselo prepustiť niektorých ľudí a 15% uviedlo, že museli znížiť platy svojich zamestnancov. A pre niekoho možno trochu prekvapujúce, ale 5% oslovených firiem sa podarilo zvýšiť platy. A ešte prekvapivejšie: 21% spoločností vôbec neupravilo stav ľudských zdrojov.
Zvýšenie offline predaja zaznamenalo 23% hráčov
Ďalším zaujímavým zistením prieskumu je, že pre maloobchodníkov, ktorí majú online aj offline obchody, 23% tvrdí, že sa zvýšil ich offline predaj a 16% sa podarilo udržať na rovnakej úrovni. Bohužiaľ, pre 43% obchodníkov bol ich offline predaj nečakaný úder. Merania pre fyzických maloobchodníkov
Mnoho kamenných predajcov muselo drasticky zmeniť svoje podnikanie, ak sa chceli vyhnúť ukončeniu činnosti. V minulom roku bolo teda zavedených veľa nových postupov. Medzi účastníkmi 31% zaviedlo osobný odber, zatiaľ čo 26% firiem sa rozhodlo zaviesť doručovanie tovaru cez kuriéra. Bohužiaľ asi každý piaty obchodník musel definitívne zavrieť niektoré kamenné obchody. Koronavírus celkovo celkovo výrazne zasiahol online maloobchodníkov na rôznych stupňoch. Medzi hlavné výzvy pre E-shopy patrilo predovšetkým narušenie dodávateľských reťazcov a uspokojenie dopytu po výrobkoch. Avšak obmedzené operácie v dôsledku blokovania, riadenia zásob a celkového nedostatku zamestnancov boli tiež niektorými kľúčovými výzvami pre online maloobchodníkov. A 17% uviedlo, že je to náročné, pretože musia zavrieť svoje kamenné obchody. V minulom roku veľa respondentov uviedlo, že by väčšinou implementovali, vylepšili alebo zmenili personalizáciu, vyhľadávanie na stránkach a omnichannel. Tento rok sa strategická vízia, samozrejme, posunula kvôli Covid-19. Väčšina spoločností (45 percent) sa teraz bude viac zameriavať na digitálnu časť svojho podnikania, a to úpravou sortimentu, investovaním do nového softvéru elektronického obchodu alebo viac sa zameriava na kanály online marketingu. Každý piaty uviedol, že zintenzívni činnosť, čo znamená, že musí realizovať svoje stratégie a konať rýchlejšie. Jeden z desiatich tvrdí, že sa v súčasnosti zameriava viac na úpravy fyzických obchodov a 8% išlo na úpravy dodávateľského reťazca, od menších po úplne nový dodávateľský reťazec alebo logistiku.