Inflácia, ako aj problémy s dodávateľským reťazcom a problémy s pracovnou silou v minulom roku výrazne zaťažili firmy. Podľa prieskumu z apríla 2022 až 85 % opýtaných vlastníkov malých firiem vyjadrilo obavy z inflácie.
Teraz už vieme, že táto inflácia nie je dočasná a bude tu s nami ešte nejaký čas. Index spotrebiteľských cien sa v novembri dostal na hranicu 15% a dostal sa tak k najvyššej úrovni za posledných 22 rokov. To je pochopiteľne znepokojujúce pre majiteľov firiem aj spotrebiteľov.
Inflácia ovplyvňuje marketing niekoľkými rôznymi spôsobmi
Po prvé, videli sme, že inflácia ovplyvnila náklady na reklamu. Napríklad cena za kliknutie na reklamu vo vyhľadávaní sa v roku 2022 zvýšila v porovnaní s tým, čo bolo v roku 2021. Môže to byť spôsobené zvýšenou konkurenciou po oneskorení vo výdavkoch počas vypuknutia pandémie, ako aj celkovým zvýšením nákladov a rozpočtov.
Inflácia ovplyvňuje aj rozpočty na reklamy. Keď sa väčšia časť vášho rozpočtu minie na iné oblasti vášho podnikania, aby ste zohľadnili infláciu, možno zistíte, že budete mať menší rozpočet na svoje marketingové stratégie.
Napokon, inflácia môže viesť k nižším výdavkom spotrebiteľov, čo môže znamenať nižšie príjmy pre vašu firmu. Jeden prieskum zistil, že 84% ľudí plánuje znížiť výdavky kvôli vyšším cenám.
Ako prispôsobiť svoje podnikanie, aby bolo ziskové v čase inflácie?
Prinášame vám pár praktických tipov, ktoré vám pomôžu pokračovať v efektívnom marketingu počas pokračujúcej inflácie.
1. Preskúmajte dôkladne svoje možnosti a riaďte svoje náklady a zisk
Existuje niekoľko rôznych spôsobov, ako to môžete urobiť efektívne.
Rozoberte a skutočne pochopte svoje náklady a ziskové marže
Prvým krokom je získať pohľad na výdavky vo vysokom rozlíšení. Ak to ešte neurobíte, pokúste sa získať prehľad o všetkých svojich výdavkoch prostredníctvom účtovného softvéru. Pochopte, ako sa váš zisk líši podľa produktov alebo služieb. Taktiež nepodceňujte pri výpočtoch svoj vlastný čas.
Buďte kreatívni
Napríklad znížte počet ponúkaných tovarov a služieb na stabilizáciu nákladov. Môžete zatvoriť jeden deň v týždni, ktorý nie je vyťažený? Viete vyrobiť niečo samoobslužné, čo si predtým vyžadovalo zamestnanca?
Zefektívnite a automatizujte procesy
Hľadajte spôsoby, ako znížiť počet krokov zapojených do procesu. Môže technológia pomôcť automatizovať niečo, čo urobil zamestnanec alebo vy sami? Môžete jednoducho prestať robiť niečo bez veľkého dopadu?
Zvýšte produktivitu zamestnancov
Hľadajte spôsoby, ako zvýšiť produktivitu zamestnancov. Myslite však na spokojnosť zamestnancov a hľadajte aj spôsoby, ako svojich zamestnancov potešiť. Výkon môžete stimulovať atraktívnymi výhodami, odmenami a skvelou obchodnou kultúrou.
Redukujte zbytočnosti
Buďte nemilosrdní k míňaniu. Počas pandémie COVID-19 sme si uvedomili, koľko toho môžeme urobiť na stretnutiach cez Zoom alebo Teams. Naozaj potrebujete cestovať a robiť činnosti osobne? Niekedy áno, ale často nie.
Skúste rozlišovať medzi strategickými a nestrategickými výdavkami. Neznižujte náklady, ktoré majú dopad na zákaznícku alebo zamestnaneckú skúsenosť.
Vyhľadajte iných dodávateľov
Možno je váš konkrétny dodávateľ drahší ako alternatívny. Teraz je čas porovnať náklady a nájsť dodávateľa, ktorý vám pomôže udržať nízke náklady.
Urobte si teraz zásoby
Ak ste si celkom istí, že ceny budú neustále rásť, môžete si kúpiť ďalšie zásoby teraz a byť chránení pred budúcim zvýšením cien. Nakupujte vo veľkom tam, kde je to rozumné.
2. Prejdite do ofenzívy a získajte nových zákazníkov
Tu prichádza na scénu efektívna marketingová stratégia. Môžete identifikovať bezplatné a lacné spôsoby marketingu vašej firmy a oslovenia nových zákazníkov.
Skúsili ste napríklad spustiť súťaž na Facebooku alebo na Instagrame a vložiť nízky rozpočet na zvýšený príspevok? To vám môže pomôcť osloviť nových zákazníkov organicky aj mimo vášho publika.
Môžete sa tiež zamerať na budovanie miestneho SEO aby ste zachytili miestnych zákazníkov, ktorí hľadajú vaše produkty.
Počas inflácie nezastavujte vaše marketingové aktivity. Potrebujete neustály marketing, aby ste generovali potenciálnych zákazníkov a udržali si príjmy.
3. Zvýšte ceny
Hoci zvyšovanie cien nie je ideálne, môže byť užitočné v boji proti vplyvu inflácie na vaše podnikanie. V nedávnej štúdii 67% vlastníkov malých podnikov uviedlo, že zvýšili ceny v reakcii na inflačné tlaky.
Zvyšujte ceny pomaly v miernych prírastkoch a buďte strategickí. Pozrite sa pozorne na svojich konkurentov, aby ste posúdili správne opatrenia, ktoré je potrebné zvážiť. Premyslite si typ zákazníkov, ktorých máte, a ich cenovú citlivosť pre všetky alebo časť vašich produktov. Komunikujte zvýšenie cien a zdôvodnite ho.
Zákazníci pravdepodobne pochopia a môžu byť menej rozrušení, ak rozumejú príčinám zvyšovania. Koniec koncov, zvyšovanie zažívame všetci.
4. Odmeňte existujúcich zákazníkov
Je nákladovo efektívnejšie udržať si zákazníka ako získať nového. Odmeňte svojich existujúcich zákazníkov – najmä tých, ktorí vás počas tohto obdobia podporujú vo svojom podnikaní. Môžete vytvoriť zákaznícky vernostný program, ktorý poskytuje zákazníkom zľavu po určitom počte nákupov, ponúka malú zľavu po nákupe alebo odmeňuje zákazníkov, ktorí odporučia ich známym bezplatným alebo zľavneným produktom alebo službou.
Zákazníci vplyv inflácie pociťujú, takže poskytovanie odmien a zliav vám môže pomôcť, aby sa k vám vaši zákazníci vracali.
Prispôsobte sa a prosperujte aj počas inflácie
Inflácia je s najväčšou pravdepodobnosťou dočasná, hoci v posledných mesiacoch to tak nebolo. Vykonaním určitých úprav a udržaním sa agilnosti udržíte svoje podnikanie v plynulom chode a budete pokračovať v raste aj v roku 2023. Naplánujeme vám fungujúcu marktingovú stratégiu aj v čase inflácie, kontaktujte nás.